Udvid din fysiske butik med en webshop
Udgivet d. 16. januar 2018
9 gode grunde til at have en webshop, selv hvis du har en fysisk butik
Folk elsker stadig at gå i fysiske butikker, og det ændrer sig nok aldrig. Men langt flere af os går på shopping-tur efter butikkerne er lukket. Hvis du vil have del i det, bør din butik have en webshop – også hvis du har en fysisk butik.
Sandheden er, at der er langt flere fordele end ulemper ved at give dine kunder en online købsmulighed. Sidste år blev der omsat for 56,9 mia. kr. i danske netbutikker bare i det første halvår (kilde: FDIH).
1. Du har altid åbent
Det mest indlysende er, at din butik altid har åbent online. Kunder handler ind når de har tid – også udenfor din butiks åbningstider.
2. Samlet lagersystem
Webshoppen holder ikke kun styr på de varer, der bliver solgt online. Du kan også få den lavet således, at den bliver dit lagersystem for hele butikken.
Når en vare sælges, uanset om det er online eller offline, holder systemet styr på antallet af varer.
3. Rabatkoder, gavekort, VIP-klubber og nyhedsbreve
Med en webshop kan du segmentere dine kunder, så du kan målrette dine tilbud til dem. Du kan oprette særtilbud til loyale kunder, f.eks. dem, der melder sig ind i en online VIP-klub.
Benyt rabatkoder og gavekort i webshoppen. Kunden sparer penge og det leder som regel til mersalg.
4. Forsendelse eller afhentning
Du kan tilbyde forskellige leveringstyper – alm. forsendelse, eller forsikret forsendelse med tracking-nummer, osv. Kunden betaler for portoen.
De kan også få muligheden for at bestille deres varer fra webshoppen og afhente dem i din butik gratis. Hvis kunden kommer ind i din butik, er det jo en oplagt mulighed for at skabe mersalg.
5. Kom ud over lokalområdet
Det gode ved en webshop er, at du måske begynder at få kunder fra både nær og fjern og din butiks omdømme spreder sig.
6. Større synlighed via sociale medier
Den bedste og mest troværdige form for markedsføring er – og har altid været, og vil altid være – word-of-mouth.
Gør det derfor super-attraktivt at dele din shop.
Mange webshops har en “ønskeliste” funktion, hvor kunder kan øremærke produkter, som de ikke vil købe lige her og nu, men måske i fremtiden. Sørg for, at sådan en ønskeliste også kan deles videre på sociale medier, så kunden kan dele sine ønsker med sine venner.
7. Automatiske anbefalinger
Webshoppen kan også automatisk kigge på dine kunders køb og udvælge andre produkter, de måske vil være interesserede i. Eller du kan selv tage styringen og vælge serier af produkter, der går godt sammen.
8. Lad dine kunder sige noget
Hvis kunder har noget at sige om dine produkter, så lad dem. Det giver stor værdi på troværdighedskontoen at have et talerør for dine kunder, hvor de kan give dig feedback – om det er på de sociale medier, hvor du naturligvis er tilgængelig, eller endda via anmeldelser på din webshop.
9. Skab netværk – det betaler sig
Din webshop er også en hjemmeside. En hjemmeside kan mere end bare sælge produkter.
Ud over dine produkter, så skriv indhold på din hjemmeside, der er værd at dele videre. Hvis du er en tøjbutik, så skriv blogs om de nyeste trends. Hvis du er en pladeforhandler, så skriv anmeldelser af de nye udgivelser.
Hav noget vedvarende indhold, der drager folk ind og kigge på dine varer.