Tryksagen er langt fra død

Udgivet d. 9. december 2015

Du ser det overalt: Folk tjekker deres mobil og iPad for at holde sig ajour. De læser bøger på deres Kindle. Bladhusene græder over, at læserskaren styrtdykker. Var spådommen korrekt? Har de digitale medier overhalet de trykte?

Selvfølgelig ikke. Tryksagerne har måttet genopfinde sig selv, men sameksistensen med de digitale medier er en tydelig realitet.

I 2011 skrev indehaveren af Toptryk Grafisk, Palle Bo Schmidt, et indlæg om, at tryksagen levede i bedste velgående — bare ikke samme velgående som trykbranchen var vant til.

Nu har vi lige rundet 2016 og det må siges, at det digitale på ingen måde har totalt erstattet det håndgribelige. Jovist har de digitale medier forbedret nogle ting, som de trykte medier ikke formåede — såsom umiddelbarhed, bevægelighed, interaktivitet, osv.

Men de trykte medier har absolut stadig deres berettigelse. Det har bare krævet en omtænkning af, hvad en god tryksag kan, og hvad den skal bruges til.

Tryksagen er ikke død

Bare kald mig oldfashioned, men jeg foretrækker stadig at læse en god roman som bog. Jeg lægger stor vægt på, at der er tænkt over papirkvalitet og typografi, og jeg kan stadig glæde mig til at åbne en kasse med nytrykte brochurer og mærke duften af ”tryksværte”, der breder sig. Og herefter bladre i vores egne produktioner, fx kataloget til kommende gymnasieelever, magasinet til specialpædagoerne, produktkatalog og prisliste til laboratorier, årskalenderen om Henry Heerups værker, eller møbelkataloget, for at se om farver og billeder lever op til forventningerne.

Det er utroligt vigtigt for mig, at alt harmonerer — det være sig typografi, farvesammensætning, men også i høj grad billedstil og sproget.

Men alt dette er jo ikke uvæsentligt på de digitale medier, for processen er nøjagtigt det samme, når opgaven sættes i gang. Der skal vælges stil og tone, farver, billedstil, typografi og funktion, og disse ting skal hænge sammen designmæssigt, for som vi siger: der skal være en rød tråd i alt, hvad vi laver.

Jeg glæder mig over at samspillet mellem de digitale produktioner kan gå hånd i hånd med den ”gode gamle” tryksag.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Helle er klar til at hjælpe

Kontakt (CTA)

Send en uforpligtende besked og lad os sammen finde ud af hvad vi kan hjælpe dig med.

Jeg sidder også klar ved telefonen på 43 71 25 25.

Helle Hviid
Kundechef hos I&D

Vi sender også et nyhedsbrev

Få vores blogindlæg sendt direkte til din indbakke. Så går du ikke glip af gode råd og seneste nyt om hvad vi går og laver. Du vil modtage en samlet mail per måned og vi lover at vi ikke sender dig spam. 🤞