Nyhedsbreve har været en del af online markedsføring siden 90'erne. Men de har ikke udlevet deres nytteværdi endnu.

Her har vi samlet en række gode råd til hvordan du skriver et godt nyhedsbrev, hvornår det er bedst at udsende dem, og hvordan du bruger dine analyseværktøjer rigtigt.

Indhold

Det, der kendetegner et godt nyhedsbrev, er overskuelighed. Folk har ikke tid til at læse kæmpelange tekstblokke i deres inbox -- de har jo også andre emails at se til.

Et nyhedsbrev skal derfor ses som en oversigt. Det er der, hvor du skærper interessen, og giver et link til hvor man kan læse mere.

Vores nyhedsbrev, f.eks., genereres automatisk ud fra de blogindlæg, vi har udgivet i løbet af måneden. Vores nyhedsbrevssystem samler kun overskrift, billede og korte beskrivelser fra disse blogs. På denne måde kan man nemt finde et emne, der er interessant for én, og klikke på et "læs mere" link for at ryge videre til det fulde blogindlæg.

Hvis systemet udsendte blogindlæggene i deres fulde længde, ville det derimod hurtigt blive en uoverskuelig mail, og den ville højst sandsynligt ende i skraldespanden.

Mange nyhedsbreve bliver læst i frokostpausen

Statistik

En anden god grund til at have links i dine nyhedsbreve er, at du dermed kan holde øje med hvad der skaber mest interesse i dit nyhedsbrev via nyhedsbrevsmodulets statistik.

Hvis du bare udsender en mail, kan du ikke være sikker på, at det hele er blevet læst. Men hvert klik på et link i en nyhedsbrevsmail registreres af nyhedsbrevsmodulet.

Dermed får du en oversigt over hvilke links, der er klikket mest på -- og kan ud fra det regne ud hvilke emner, der interesserer dine modtagere mest.

Det er logisk, at hvis du skriver mere om hvad folk interesserer sig i, så er der større chancer for, at folk vil anbefale dit nyhedsbrev videre. Så får du flere tilmeldte og dermed større synlighed, og det leder i sidste ende til bedre salg.

Hvornår er bedst at udsende?

Det er lidt en uskreven videnskab hvornår det er bedst at udsende sit nyhedsbrev. Sæt dig ind i dine modtageres hverdag: Hvornår åbner de typisk deres mail? Hvornår har de mindst travlt med andre ting, så de har tid og overskud til at læse dit nyhedsbrev?

At udsende sent om aftenen er f.eks. ikke en god idé. Så ser dine modtagere typisk først nyhedsbrevet om morgenen, når de åbner deres mail for første gang, og der kan være en del andre mails, der kræver deres opmærksomhed. Så er det meget fristende som modtager at markere de "automatiske" mails, de ikke er interesserede i, og slette dem, så de ikke ligger og fylder.

Hvis du derimod udsender i løbet af formiddagen op til frokosttid (typisk ved 12-13-tiden), eller henad eftermiddagen når det er ved at være fyraften (typisk ved 15-16-tiden), så er der større chancer for, at folk har ro til at læse mails, der ikke er direkte forbundet med deres arbejde.

Hvilket system skal jeg bruge?

Sørg for at have et nyhedsbrevssystem, der giver dig følgende muligheder:

  • Udsendelse til ubegrænset antal modtagere.
  • Automatisk modtagertilmelding, så du ikke manuelt skal styre tilmeldingslisten.
  • Mulighed for opdele modtagere i forskellige grupper, så du kan målrette din kommunikation.
  • Udførlig statistik om antal læste mails, antal links der blev klikket på, antal afmeldinger, m.v.

Hvis du har en I&D CMS hjemmeside, kan du få vores nyhedsbrevsmodul ind i din hjemmesideadministration. Det giver endnu flere muligheder, som f.eks. automatisk udsendelse af månedens blogindlæg, som vi har gjort. Eller hvis du tilføjer en samarbejdspartner til dit system, så kan kontaktpersonen automatisk tilføjes til en speciel samarbejdspartner-modtagergruppe.

Med et nyhedsbrev er det indholdet, der tæller, og det skal helst være så tidsbesparende som muligt. Hvis dit nyhedsbrevssystem er integreret med din hjemmeside, kan dataen på din hjemmeside forbindes med dit nyhedsbrev, så du sparer tid. Kontakt os og hør mere.

Indlæser kommentarer...