Sociale medier og traditionelle medier i skøn forening

Udgivet d. 19. oktober 2015

Velkommen ind i 2014! Vi håber, I alle har haft et godt nytår. Så her bringer vi en solstrålehistorie fra den anden side af Atlanten:

Vi har efterhånden skrevet meget om sociale medier og Content Marketing, men noget, som vi bør nævne noget oftere (hej, nytårsforsæt!), er vigtigheden i at fortælle omverdenen om din sociale tilstedeværelse on-line ude i den virkelige verden.

Sagt med andre ord, så kan sociale medier ikke stå alene. Sociale medier er ikke en erstatning for traditionel markedsføring og PR. Sociale medier er en mediekanal som alle andre; og, som de fleste mediekanaler, så fungerer de bedst i samspil med andre medier.

Det har amerikanske MasterCard fattet. I USA er MasterCard mest berømte for deres “priceless” reklamer, hvor en tre-trins situation opstilles: de to første har en pris, mens den sidste er “priceless”, f.eks.: “Flybillet til Paris: $700. Dyr champagne: $200. Romantisk weekend: Priceless.”

(Internettet har for længst taget det til sig som en joke/meme, som i nedenstående billede.)

MasterCard "priceless" parodi/meme

MasterCard kørte en storstilet kampagne henover jul og nytår 2013, hvor de bad deres kunder uploade deres billeder på Twitter, Facebook eller Instagram med hashtagget #PricelessNewYear. De billeder, som virksomheden syntes bedst om, blev præmieret ved at blive fremvist på storskærmene på Times Square i New York.

#PriceslessNewYear collage

Det lyder egentlig simpelt nok. Men kampagnen formår at gøre flere ting helt og aldeles rigtigt:

  • Den inddrager kunderne ved at bede dem om selv at deltage aktivt i at promovere brandet.
  • Den drager flere kunder til ved at have et venskabeligt konkurrenceelement, dvs. den “snowballer” og bliver hurtigt viral.
  • Den belønner kunderne ved at fremvise deres billeder på USAs nok mest genkendelige storskærme på årets travleste tid.

Ved at kombinere sociale medier (Facebook, Twitter og Instagram) og traditionelle medier (storskærmene på Times Square), har MasterCard skabt en effektiv kampagne.

Rådet at tage med herfra er at bruge alle sine medier i samspil. Hvis du vil have hjælp til at planlægge en kampagne, der når ud til det store publikum, og inddrager dine kunder socialt, så kontakt os. Vi kan også gøre dig rustet til at tage de sociale medier aktivt i brug med et kursus.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Helle er klar til at hjælpe

Kontakt (CTA)

Send en uforpligtende besked og lad os sammen finde ud af hvad vi kan hjælpe dig med.

Jeg sidder også klar ved telefonen på 43 71 25 25.

Helle Hviid
Kundechef hos I&D

Vi sender også et nyhedsbrev

Få vores blogindlæg sendt direkte til din indbakke. Så går du ikke glip af gode råd og seneste nyt om hvad vi går og laver. Du vil modtage en samlet mail per måned og vi lover at vi ikke sender dig spam. 🤞