“Skal min hjemmeside hedde .com eller .dk?”

Udgivet d. 19. oktober 2015

Af og til beslutter ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), som står for at beslutte domæne-endelser i hele verden, at det er på tide at udvide sortimentet. Det har de nu gjort for ikke så længe siden.

Det betyder, at i stedet for at hjemmesiden hedder “.dk” eller “.com” til efternavn, så kan den f.eks. hedde “.photography”, “.tips”, “.support” eller – hvis man virkelig er eventyrlysten – “.ninja”.

 

Hvad betyder det for danske virksomheder?

I Danmark har vi lidt en tradition for, at hvis det er en dansk hjemmeside, så hedder den “.dk” til efternavn. Det sker endda ret ofte, at hvis en dansk hjemmeside har “.com” i stedet for “.dk” til efternavn, så glemmer folk det og ender med at sidde og google efter hjemmesiden – og måske ende hos en konkurrent under søgningen.

Typisk har “.com” enten betydet, at hjemmesiden har et internationalt islæt, eller at domænet simpelthen var optaget med “.dk”-endelsen.

Faktum er, at der er ved at blive tyndet ud i de ledige domænenavne. Og mange skruppelløse spekulanter har i årevis udviklet en god karriere med at sætte sig på visse populære domænenavne (såkaldt “squatting”) for at sælge disse attraktive adresser videre til eksorbitante priser.

Det har bl.a. tvunget mange virksomheder til at blive mere og mere opfindsomme med deres domænenavne, eller tilføje et utal af bindestreger eller kreative omskrivninger af virksomhedsnavnet for at få deres hjemmeside.

Med de nye domæne-endelser er det altså ikke kun muligt at få sin virksomheds navn ordret, men også at indeksere og kategorisere sin hjemmeside i forhold til de ydelser, den tilbyder. Har du en rejseside? Så skal den måske have endelsen “.holidays”. Eller en job-rekrutterings-side? Så er det måske “.careers”, du skal have.

… men husk brandingen!

Men pas på med bare at springe direkte ud og registrere en af de nye domænenavne. For det handler i sidste ende om at få folk til at huske, hvor din hjemmeside ligger – også når de ikke lige sidder foran deres browser.

Det giver fin mening at have en hjemmeside med et specialiseret efternavn, men sørg for, at det er noget, der er til at huske. Og mens vi stadig får drejet hjernen ind på, at en hjemmeside kan hedde andet end “.dk” eller “.com”, så er det en god idé at have en af disse domæner i baghånden – simpelthen registrere en “.dk” ved siden af din specialiserede side – for at sikre, at du bliver fundet.

Du kan ligefrem vende den om og bruge det som et branding-værktøj. Hvis du har en fotoforretning, der hedder Jensen Foto, så kunne du registrere jensenfoto.photography, men have et .dk-domæne, der var mere kampagneorienteret; f.eks. danmarksbilligstekameraer.dk. Sidstnævnte ville sådan set bare “re-directe” over til .photography-siden, som fungerer som “hovedsiden”, men du ville kunne plante dig både på et slogan og dit firmanavn.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Helle er klar til at hjælpe

Kontakt (CTA)

Send en uforpligtende besked og lad os sammen finde ud af hvad vi kan hjælpe dig med.

Jeg sidder også klar ved telefonen på 43 71 25 25.

Helle Hviid
Kundechef hos I&D

Vi sender også et nyhedsbrev

Få vores blogindlæg sendt direkte til din indbakke. Så går du ikke glip af gode råd og seneste nyt om hvad vi går og laver. Du vil modtage en samlet mail per måned og vi lover at vi ikke sender dig spam. 🤞