Seo eller Google Adwords? Hvad er forskellen?
Udgivet d. 18. februar 2021
Det kan være svært at forstå samt gennemskue forskellen på SEO og Google Adwords. Jeg har derfor skrevet dette indlæg, for at give dig overblik over de to forskellige ydelser.
Hvad er SEO?
Søgemaskineoptimering, også kendt som “SEO”, indebærer målrettet optimering af ens hjemmeside med henblik på at opnå en høj placering på de forskellige online søgemaskiner. Her taler vi hovedsageligt om Google, da Googles søgemaskine er langt den mest anvendte, og bliver brugt til ca. 90% af alle online søgninger.
Ved at søgeoptimere en hjemmeside på den rigtige måde, kan man vende enhver lav-vækstende hjemmeside til en højt trafikeret online platform med mange daglige besøgende. Hvis du godt kunne tænke dig at få flere kunder ind i din forretning, så er det en rigtig god idé at overveje muligheden for at få lavet professionel søgemaskineoptimering for din virksomhed.
Fordele ved SEO?
SEO er gratis
SEO giver muligheden for at få gratis trafik til sin hjemmeside, der kan generere omsætning uden at man skal bruge penge.
Højere troværdighed
Naturlige, organiske resultater på Google har som regel højere troværdighed for brugerne, end de betalte. De organiske søgninger driver langt mere trafik til hjemmesider end de betalte søgninger. Undersøgelser viser, at organiske søgninger generer 64% af al trafik, mens de betalte søgninger kun generer 6%.

Hvad er Google Adwords?
Når man søger efter noget specifikt på Google, vil de 4 øverste og 3 nederste links være annoncer. Google Adwords, også kaldet Google Ads, er et online annonceringsværktøj udviklet af Google. Man bruger Google Ads til at oprette annoncer, som man målretter til bestemte målgrupper. Google Adwords er et PPC annonceringværktøj. PPC står for “Pay per click”, fordi man betaler Google et beløb, hver gang at en person klikker på ens annonce og lander på ens hjemmeside.
Fordele ved Google Adwords
Hurtigere resultater
SEO virker, men det kan tage lang tid at lave effektiv SEO på sin hjemmeside, og se resultater. Derfor kan det være en fordel at betale Google, for at få en høj placering på Google, således at der kommer trafik til hjemmesiden i den første periode.
Beskyttelse mod SEO algoritmer
Ingen andre end Google, kender til deres algoritmer. Google ændrer hele tiden deres SEO algoritmer, som bestemmer hvem, der ligger øverst i resultaterne. Derfor kan man opleve, at man den ene dag kan være på side 1 på alle de relevante søgeord, og den næste dag er man på side 2. Hvis dette sker, vil man hurtigt miste en masse besøgende. Dette vil ikke ske med Google Adwords.
Har du spørgsmål til Google Adwords eller SEO?
Kunne du tænke dig at få mere info omkring Google Ads eller SEO, så kontakt os. Vores digitale marketingkonsulent giver uforpligtende råd omkring de forskellige ydelser.
Du kan også læse mere om SEO her.