Skrevet d. 29.02.2016

Vi får ofte spørgsmålet, "Hvordan bliver jeg fundet på Google?" Det er faktisk et kompliceret spørgsmål, for der findes ikke nogen let genvej til en god placering.

Der er dog nogle basale ting, alle hjemmesider skal have på plads for at få de bedste chancer.

Fortæl Google, at I findes

Det første, man bør gøre, når man har en ny hjemmeside, er at bede Google om at “crawle” den. Det gør man på denne adresse: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url.

Det er dog på ingen måde en garanti for, at hjemmesiden dukker op i Google-søgninger! Det er blot en oplysning til Google om, at der er kommet en ny hjemmeside. Googles “robot” crawler hver dag millioner af hjemmesider og indhenter oplysninger om dem. Så at oplyse Google om hjemmesiden er bare en smutvej, så den ikke selv skal ud og finde den.

Nu har vi blot fortalt Google, at hjemmesiden findes. Det næste, der kommer, er at få en god placering i søgeresultaterne.

Købt vs. organisk rangering

Der er to måder at opnå dette på, og vi anbefaler på det stærkeste, at I følger op på begge muligheder.

Den første er ved at købe sig til sponsorerede søgeresultater, såkaldte AdWords. Her giver man Google sin hjemmesideadresse, skriver ens annoncetekst, og vælger hvor mange penge, Google må bruge. Der skal betales til Google hver gang, der bliver klikket på annoncen.

I opretter jeres annoncer på http://www.google.com/adwords, hvor der også er en fin vejledning i processen.

Den anden – og gratis – mulighed er ved at opnå organisk rangering; dvs. at Google synes så godt om jeres indhold, at I løftes op i søgeresultaterne. Google kigger på mange ting når den rangerer hjemmesider i sine søgeresultater.

Fire gode råd til at opnå bedre organiske søgeresultater

Det første, de kigger på, er selve teknikken på jeres hjemmeside. Google kigger nede i hjemmesidens maskinrum om den er korrekt opsat i kildekoden, og om der er noget metadata, den kan vise frem i søgeresultaterne.

Det andet er, om hjemmesiden er “populær” på nettet. Praktisk talt betyder det, om andre hjemmesider linker til jeres hjemmeside, og om jeres hjemmeside linker til andre. I Googles øjne betyder det, at jeres hjemmeside er villig til at dele information med andre hjemmesider i stedet for at være “lukket land”.

Det tredje er, om der er aktivitet på hjemmesiden. En hjemmeside, der opdateres ofte, viser Google, at der er liv på siden.

Hvis jeres hjemmeside er en landing page eller en one-page, så der er desværre ikke så meget aktivt indhold at komme efter lige nu. Men hvis I senere beslutter jer for at få en “rigtig” hjemmeside, så sørg for, at den holdes opdateret ofte, f.eks. med nyheder, anmeldelser, blogs, m.v.

Den fjerde er at have en aktiv tilstedeværelse på sociale medier. Hvis Google kan se, at I er aktivt involverede på sociale medier, og at I har forbundet jeres hjemmeside med disse sociale medier, så vidner det om, at I er engagerede.

Links fra sociale medier til jeres hjemmeside — f.eks. når folk deler jeres hjemmeside videre på Facebook, LinkedIn, Twitter, m.v. — tæller også med i førnævnte tip om at få andre sider til at linke til jer.

Sørg for at være aktive på de sociale medier — ja, sociale medier i flertal, for det er jo ikke alle, der er på Facebook.

Kultivér jeres netværk og hold dem opdateret. Og integrér jeres sociale medier med jeres hjemmeside, så der er en klar forbindelse mellem hjemmesiden og jeres social-medie-univers.

Et sidste fif, der hjælper jer på vej til en god Google-placering: Google har også sit eget sociale netværk, Google+, som desværre aldrig rigtig fik fat i den bredere befolkning. Men hvis I opretter en virksomhedsside på Google+, så hjælper det også på jeres resultater – også hvis I ikke bruger den aktivt.

Indlæser kommentarer...