Skrevet d. 26.10.2012

I dag fandt vi en artikel på Dansk IT, der beskrev status for kommunale apps. Det er en rigtig rammende og beskrivende artikel med skarpe bemærkninger.

Der er begrænset plads i vores opmærksomhedsrum og i  app-oversigten på vores smartphones. En af kommentarerne til Københavns Kommunes Borgerservice App er, at det er endnu en ”vi-skal-da-også-have-en-app”-app. Kommentaren er meget rammende, og det må give kommunerne anledning til at tænke i retning af konsolidering og enkelhed. Det ville være ærgerligt, hvis alle kommuner skal vise, at de er med på den nye trend med det resultat, at vanddybden i bassinet bliver 2 cm.

Selv om artiklen ikke nævner vores Kommune-app specifikt, så følte vi os nødsaget til at springe til tasterne og efterlade et svar:

God artikel, og den beskriver meget rammende nogle af de udfordringer, vi selv er stødt på. Vi arbejder med udvikling af smartphone applikationer til kommuner, hvilket er en enormt spændende udfordring. Vi har f.eks. lavet "Mit Aabenraa" app'en til Aabenraa Kommune, hvor udfordringen bestod i at koge så megen information som muligt ned i en overskuelig størrelse.

En af de største udfordringer, vi er stødt på, er dog det faktum, at NemID endnu ikke er tilgængelig på mobile platforme. Det gør det svært at tilbyde rigtig nyttige selvbetjeningsløsninger på mobilen, hvor der indgår personfølsomme oplysninger. Derfor har vi startet et projekt, der hedder "Digital Status," hvor vi prøver at afklare hvor udfordringerne ligger med digitaliseringen, og hvad vi kan gøre for at nå i mål med den totale digitalisering i 2015.

Jeg ville selvfølgelig ønske, at Martin Simonsen havde kigget på andre apps end lige Københavns Kommunes ;) men jeg synes, det var en rigtig god artikel, som forhåbentlig får flere kommuners øjne op for, at selvbetjening og borgerinformation i fremtiden fortrinsvis kommer til at foregå mobilt.

Indlæser kommentarer...