Kan du bruge Snapchat i din markedsføring?

Udgivet d. 19. oktober 2015

I dag har Twitter-folket på #smdk (tweets om dansk social medie markedsføring) snakket rigtig meget om markedsføring på Snapchat.

Kort forklaret, så er Snapchat en billeddelingstjeneste over smartphonen, hvor afsenderen vælger hvor længe modtageren må se billedet (eller videoen, hvilket den også kan) – og efter det tidsrum er udløbet, så forsvinder billedet. Altså, forsvinder. Hverken afsender eller modtager kan hive billedet frem igen*.

På de sociale medier er vi vant til, at indhold – billeder, tekst, videoer, osv. – bliver gemt for evigt. Men “forgængelige” medier (eng. “disappearing media”) er blevet meget populære blandt specielt den yngre generation, for det er let at forestille sig situationer hvor man har lyst til at tage et billede eller fange en video, der ikke skal kunne findes frem senere.

Snapchat logo

Hvordan fungerer det så i markedsføringsøjemed? Jo, det giver virksomheder en unik mulighed for at komme helt tæt på deres kunder. Vesterbros Originale Burgerrestaurant sender snaps ud til deres kunder, når de enten sidder og venter på deres mad, eller måske bare for at vække appetitten hos dem, der ikke er i restauranten. TV2 Zulu kørte en hel Snapchat kampagne på Valentins dag, så deres seere ikke skulle sidde og føle sig ensomme. Northside Festival sender snaps ud til gæsterne en gang om ugen, både før, under og efter festivallen.

Hvad er forskellen på Snapchat og de andre sociale medier? Den største forskel er, at Snapchat er et meget mere umiddelbart nært medie. Du kan sende et snap ud til én eller mange, men modtagerne kan ikke se hvor mange andre, billedet er sendt ud til. Så for hver modtager er din snap henvendt til vedkommende. Og hvis man får et tilbagesvar, vil det ofte være personligt – med tilhørende billede eller video, da man ikke kan sende udelukkende-tekst beskeder med Snapchat.

I modsætning til Facebook eller Instagram, så er Snapchat altså en mulighed for at komme helt ind i dagligdagsverdenen hos dine kunder. Hvis det bruges korrekt, så kan man opnå uvurderlig information om hvad der tænder ens kunder omkring dit produkt og hvordan dine kunder anvender det.

Hvem bruger Snapchat i Danmark? Det giver sig selv, at Snapchat ikke er lige så udbredt anvendt blandt en bred demografisk skare som Facebook. Snapchat er et ungt medie på mere end én måde: Herhjemme bruges Snapchat hovedsageligt af brugere under 25 år, og der er overvægt af piger på mediet.

Så det er naturligvis vigtigt at kende sin målgruppe inden man kaster sig hovedkulds ud i de forgængelige medier. Har din virksomhed rent faktisk noget, der ville være spændende at modtage regelmæssige opdateringer om?

Snapchat timerOg har I tid til det? For det er næsten den vigtigste pointe, jeg har kunnet læse mig frem til i dag. Vi er vant til, som social-medie-rådgivere, at fortælle virksomheder, der skal til at bevæge sig ud på de sociale medier, at der skal afsættes behørig tid til det. Traditionelle medier kræver investering af penge; sociale medier kræver investering af tid.

Snapchat kræver mere tid end de andre sociale medier, for det er et mere personligt medie. Selv om man sender en snap ud til mange, så vil det stadig opfattes som en ultra-personlig henvendelse, fordi modtageren kan ikke se, at det er sendt til andre. Derfor vil svaret også være personligt, og det kan ikke betale sig at “ignorere” eller masse-svare på samme måde som vi er vant til fra Twitter eller Facebook.

Det kræver også langt mere tid at gå igennem besvarelser, da de som sagt er billed/video-baserede, og kun kan ses i en begrænset tidsperiode. Man skal derfor også være “i nuet” når man svarer på en modtaget snap, for man kan ikke bare gå tilbage i sin indbakke og se snappen igen.

Hvad er faldgruberne? Som med alle andre sociale medier, skal man have hård hud og ikke tage ting personligt — men specielt på Snapchat. Hvis nogen sender dig en grim besked, så kan du ikke uden videre hive den frem og fremvise den til spot og spe for resten af dit community**.

Men igen er fremgangsmåden for at håndtere ubehageligheder ikke anderledes end på de andre sociale medier: Bevar roligheden og fortæl vedkommende, at sådan noget ikke er i orden. Og ellers kan brugere både ignoreres og blokeres.

Hvad er fordelene så? Jeg har allerede været lidt inde på det, men nu kommer den i klokkeklar formulering: Snapchat giver dig uvurderlig information direkte fra hver enkelt kunde. 

Et engageret publikum på Snapchat lader dig komme ind under huden på dine kunder. Din virksomhed vil drage fordel af at kunne se hvordan jeres kunder bruger jeres produkter, og I vil uden tvivl også få en masse gode råd og forslag ind samme vej.

Det kræver bare en mængde selvindsigt omkring din virksomhed og din målgruppe, og så selvfølgelig en holdbar strategi for hvordan mediet skal bruges.

* Med mindre afsenderen gemte billedet inden det blev sendt, hvilket er en mulighed – men hvis det ikke bliver gjort inden billedet afsendes, så er billedet tabt for evigt.

** Det er naturligvis muligt at gemme modtagne snaps, enten ved at tage et screenshot på telefonen eller ved at bruge deciderede apps til formålet, som Snaphack. Men afsenderen vil oftest få at vide, at du som modtager har gemt det billede, som vedkommende ellers troede ville forsvinde ud i æteren efter du havde set det.

Billedkilde: AllthingsD.com

0 0 stem
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Book et uforpligtende møde!

Send en besked til os og hør hvad vi kan hjælpe dig med.

Overvejer du at få et nyt logo eller en ny virksomhedsprofil, så lad os finde en løsning der afspejler lige netop din virksomhed.

Måske skal din hjemmeside have et grafisk løft eller måske vil du gerne være mere synlig på Google.

Leder du efter en virksomhed, der kan udarbejde en webshop eller måske en kreativ app-løsning, så lad os tage en snak over en kop kaffe én af de nærmeste dage.