Har du adgangskoden til dit domæne, din hjemmeside og dine SoMe konti?

Udgivet d. 2. november 2021

Hos I&D Design og Web oplever vi fra tid til anden at en af vores kunder ikke har gemt dokumentation på ejerskab og adgangskode til deres digitale produkter. Det er også helt fair, da det kan være overvældende, at holde styr på så mange forskellige online konti.

Hvis domænet udløber, eller når hjemmesiden skal flyttes til en anden hosting, eller hvis der skal oprettes en mailkonto til en ny medarbejder, så er det frem med adgangskoderne igen. Og har man ikke længere disse oplysninger liggende, så kan det hurtigt blive en større og mere vanskelig opgave, især hvis personen med ansvar for adgangskoden ikke længere er tilgængelig.

Der er et utal af platforme online, hvor det kræver at have en konto med adgangskode, men jeg tænker at vi i denne omgang fokuserer på de tre nedenstående kategorier.

Tip: Hvis du er i tvivl, så har Forbrugerrådet Tænk også skrevet om hvordan du laver en god adgangskode.

Domæne og hosting

Man kan sagtens tilkøbe sig én samlet løsning hos en udbyder, som indeholder både et domæne, hosting til sin hjemmeside og en email service. Dette er den simpleste løsning og er at foretrække for de fleste, da man derved kun har én hovedkonto til administration af det hele.

Det er dog ikke unormalt, at de forskellige produkter kan være købt på forskellige tidspunkter, af forskellige personer og fordelt ved flere virksomheder. For eksempel kan domænet være købt og fornyet hos Virksomhed A, mens hjemmesiden ligger hos Virksomhed B og email administreres af Virksomhed C.

Lad os se på sådan et eksempel hvor:

  • Domænet er registreret hos DK-Hostmaster.dk, som administrerer alle .dk-domæner i Danmark.
  • Domænet er købt og hostet via GratisDNS.dk, hvor indstillinger (DNS) til domænet ligger.
  • Hjemmesiden er hostet hos I&D Design og Web, hvor alle filer og data til hjemmesiden ligger.
  • Email og kalender er hostet hos Microsoft 365, hvor alle dine emailkonti ligger.

I ovenstående opsætning kræver det hele fire forskellige konti + ekstra adgangskoder per mailkonto.

Det vigtigste led er domænet og dets vedligeholdelse. Det skal fornyes mindst én gang om året og er det bindende led for alle dine andre produkter.

Uden et aktivt domæne kan man ikke tilgå din hjemmeside og der kan ikke sendes email til og fra din konto, hvilket er katastrofalt, hvis man har en online butik eller skal have fat i sine kunder.

Vi oplever at tidligere udviklere og bureauer har købt et domæne på vegne af kunden, men som ikke længere er til at få fat i. Kunden står så i en uheldig situation da domænet skal fornyes eller flyttes/indstilles, men har ikke længere adgang til domænet.

Det er derfor vigtigt, at du får ryddet op i kontaktoplysninger og adgangskoder for alle de domæner du ejer, før det er for sent. Det er din virksomhed, som skal stå angivet som fuldmægtig/ejer på domænet.

Hjemmesiden

Størstedelen af hjemmesider i dag har et Content Management System (CMS) bagvedliggende til administration af indholdet på hjemmesiden. Her er det super vigtigt, at man har en sikker konto, som kun du har adgang til.

Desværre oplever vi ofte, at de hjemmesider, som vi er inviteret til at arbejde på, at der enten kun er én konto med administrator-rettigheder eller at der er flere ukendte logins fra tidligere udviklere, designere og markedsføringsfolk, som ikke længere er en del af projektet.

Hvis de tidligere personer ikke har sikkerheden i orden, så kan det gå udover din hjemmeside og domæne, hvis en hacker har skaffet sig adgang til personens login til din hjemmeside.

Manglende licenser

Mange hjemmesider, som er udviklet med WordPress CMS, anvender et licenseret tema (design) eller plugin (udvidelsesmodul), som er købt online. Disse licenser bliver desværre ofte købt i udviklerens eller bureauets navn uden at du får besked.

Her kan det gå galt, hvis dit tema eller plugin skal opdateres og der ikke længere er kontakt til de tidligere involverede. Hjemmesiden kan endda gå helt offline i særlige tilfælde, eller det kan være at din online butik stopper med at kommunikere med betalingsløsningen.

Og det er jo ikke i orden for dig og din virksomhed, som har betalt et fast beløb for en hjemmeside, at det ikke længere fungerer bare fordi den tidligere leverandør ikke har overdraget de nødvendige licenser til dig.

Det er derfor vigtigt, at du får ryddet op i licenser og adgangskoder til din hjemmeside, før skaden er sket. Fjern alle logins, som ikke længere er gældende og kontakt din hjemmesideleverandør for at høre mere om der er anvendt betalte licenser til hjemmesiden.

Sociale Medie profiler

Det er ikke altid lige nemt at finde ud af hvordan en Instagram, Snapchat, Facebook- eller LinkedIn-side administreres. Og for at gøre det endnu mere besværligt, så anvender de fleste virksomheder en medarbejders private konto til administration af deres sociale medier.

På nogle platforme er det ikke muligt at undgå at anvende en privat konto til administration af sin profilside, men hos Facebook er det muligt at gøre brug af deres Facebook Business, hvor der kan oprettes særskilte logins til medarbejere og reklamebureauer udefra. Det er lidt mere kompliceret end blot at bruge en privat konto, men så er der også styr på tingene, samt det er nemmere at uddelegere en annoncekonto til en medarbejder.

Vi har oplevet før at ejeren af en Facebook-side og Instagram-konto ikke længere er tilgængelig, enten gået bort eller flyttet til udlandet, og her har det ikke været muligt at overtage profilen, som egentlig tilhører virksomheden, da man ikke har været flere administratorer indover kontoen. Her har man været nødt til at oprette en ny profilside, hvilket er en kæmpe fiasko for markedsføringen.

Det er derfor vigtigt, at du får ryddet op i administratorer og adgangskoder til de sociale profiler og sider, som repræsenterer din virksomhed, inden det hele går tabt ved et uheld. Sørg for at der er mindst to administratorer til hver profilside, så der altid er en backup.

Har du brug for hjælp?

Går du rundt og er usikker på om det hele er i orden med dine domæner, hosting og hjemmesider?

Vi står klar til at hjælpe og give dig professionel rådgivning.
Du er mere end velkommen til at kontakte os på mail iogd@iogd.dk eller på tlf. 43 71 25 25.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Helle er klar til at hjælpe

Kontakt (CTA)

Send en uforpligtende besked og lad os sammen finde ud af hvad vi kan hjælpe dig med.

Helle Hviid
Kundechef hos I&D

Vi sender også et nyhedsbrev

Få vores blogindlæg sendt direkte til din indbakke. Så går du ikke glip af gode råd og seneste nyt om hvad vi går og laver. Du vil modtage en samlet mail per måned og vi lover at vi ikke sender dig spam. 🤞