Er din gamle hjemmeside outdated?

Udgivet d. 20. januar 2022

Der kan være mange grunde til at din gamle hjemmeside ikke længere fungerer optimalt. Herunder kommer vi ind på hvorfor en ny hjemmeside er en god idé. I dag udarbejdes en hjemmeside med nyere teknologier, de nyeste trends indenfor design og nye krav til hjemmesidens data og funktioner.

GDPR og privatlivspolitik

Du har garanteret hørt om GDPR og “Cookieloven” før. Det er vigtigt, når man har en hjemmeside, at den lever op til EU’s persondataforordning GDPR. Persondataforordningens formål er at fremme virksomheders beskyttelse af persondata. Et af de største krav til virksomhederne er kravet om at dokumentere, at personoplysninger behandles efter reglerne. Dette kan virke uoverskueligt, hvis man ikke har sat sig ind i det og kender til GDPR.

Overordnet handler det om at få styr på hvilken personlig data, som du har liggende på hjemmesiden og hvordan denne data videregives/behandles. I de fleste tilfælde betyder dette en gennemgang af cookies og formularer på hjemmesiden og udarbejdelse af dokumentation, som præsenteres på hjemmesiden. Læs mere om reglerne for GDPR til din hjemmeside.

Søgemaskineoptimering (SEO)

I dag er det altafgørende at komme forrest på Google. Derfor er det en god ide at arbejde med søgemaskineoptimering (SEO). Den tekniske del af hjemmesiden er enormt vigtig. Ved at have styr på det tekniske, kan hjemmesiden blive set af søgemaskinerne organisk (gratis) og derefter nemmere blive fundet af dine nuværende og kommende kunder. Det drejer sig om hjemmesidens opbygning, indholdsstruktur og sidens hastighed samt hele brugeroplevelsen. Med andre ord så handler det om at hjælpe søgemaskinerne til bedre at kunne forstå og læse indholdet på din hjemmeside.

Tilgængelighed

For offentlige virksomheder, er det vigtigt at tænke tilgængelighed ind i hjemmesiden. Se Lov om tilgængelighed på offentlige hjemmesider og mobilapplikationer, hvor du kan læse mere om de enkelte detaljer vedrørende deadlines og arbejdsopgaver. Du kan også læse mere om udarbejdelse af en tilgængelighedserklæring for offentlige virksomheder.

Forældet design

Hvis din hjemmeside er ved at være outdated, så er det primært designet man tænker på. Tiderne skifter og det gør designtrenden også. Hjemmesidens design handler dog ikke blot om udseende. Det er lige så meget et spørgsmål om brugervenlighed. Dine kunder skal hurtigt danne sig et overblik over hvilke emner de søger og de vil ikke bruge lang tid på det. Ellers går de andre steder hen.

Manglende eller for meget indhold

Brug tid på at læse dine tekster igennem. Måske er der behov for at tilpasse teksten eller lave en ny struktur på indholdet. Her er det også vigtigt, at skrive de rigtige ord som understøtter dit SEO-arbejde, så du nemmere bliver fundet på Google.


Få lavet en ny hjemmeside 

Med en flot og brugervenlig hjemmeside kan du give et godt førstehåndsindtryk af din virksomhed, der giver flere kunder lysten til at kontakte dig direkte fra hjemmesiden. Derfor er det vigtigt at du får udarbejdet en god hjemmeside, hvis du vil forbedre dine tal på bundlinjen.

  • En nem administration til redigering og vedligeholdelse.
  • Et moderne og brugervenligt design, som er nemt at navigere rundt i.
  • Et værktøj til at nå bedre ud til din målgruppe f.eks. via indlæg, nyhedsbreve osv.
  • Et søgemaskineoptimeret (SEO) og responsive design til alle enheder.
  • En sikker hjemmeside, som beskytter dig og dine kunders data.
  • Lovmæssig korrekt hjemmeside i forhold til GDPR- og Cookieloven.
  • 100% ejerskab af hjemmeside og licenser, som du altid kan tage med dig.
  • Skalerbar hjemmeside der kan vokse med din virksomhed.

Processen er aldrig 100% ens, for det er hjemmesiderne heller ikke, men det ser typisk sådan ud:

Planlægning

Det første er at finde ud af hvad der skal laves på hjemmesiden, hvordan det skal se ud og hvordan man bedst rammer målgruppen. Det skal undersøges om hvad der allerede findes af egne produkter online og hvordan det kan forbedres eller laves på ny. Det vigtigste er altid en solid start og derfor startes der med at få afklaret virksomhedens behov, og få snakket om dem.

  • Et introduktionsmøde hvor dine mål med projektet gennemgås.
  • Udarbejdelse af funktionsliste og kravspecifikation.
  • Gennemgang af sitemap og wireframes.
  • Afklaring af farver, stil og tone.
  • Ønsker til sideløbende materiale som f.eks. logoer, tryksager og print.
  • Udarbejdelse af tidsplan til godkendelse.

Design

Efter en drøftelse samt en aftale om udarbejdelse af en ny hjemmeside, udarbejdes et designforslag til hjemmesiden. Dette design kan der ændres på gennem korrektur til det er helt perfekt for den nye hjemmeside.

  • Udarbejdelse af design til hjemmeside.
  • Design af forside og udvalgte unikke undersider.
  • Godkendelse af design og opfølgende korrektur.

Programmering

Når designet er godkendt, starter programmering af hjemmesiden og dets funktioner. Der vil muligvis være opfølgende spørgsmål til udformningen, men ellers færdiggøres hjemmesiden så den er klar som en demo. Der indsættes eksempler på tekst og billeder, så hjemmesiden ser realistisk ud og som senere skal erstattes med egne tekster og billeder.

  • Installation og opsætning af nyeste version af WordPress.
  • Installation og opsætning af udvalgte plugins til optimering af sikkerhed, hastighed og SEO.
  • Installation og opsætning af eksterne services som f.eks. Google Analytics, Google Tag Manager, Facebook Pixel, Mailchimp osv. 
  • Programmering af godkendt design til WordPress.
  • Programmering af særlige funktioner ud fra kravspecifikation.
  • Indsættelse af eksempler på tekst og billeder.

Demo

Når hjemmesiden er programmeret og designet færdig, sendes et link til en demo af hjemmesiden, hvor der kan arbejdes med indholdet inden lancering. Her vil der også være mulighed for at gennemgå design og funktion for ændringer og rettelser.

Hvis du har valgt at indsætte tekster og billeder selv, så vil det være i denne fase at det foregår.

  • 1:1 Overdragelsesmøde til gennemgang af hjemmesiden og dets administration.
  • Korrektur og rettelser af design og funktion.
  • Færdiggørelse af responsive design.

Lancering

Når hjemmesiden er klar til lancering, aftales en lanceringsdato, hvor hjemmesiden udgives.

  • Lancering og opsætning af hjemmeside på udvalgt hosting.
  • Opsætning af eksterne services som f.eks. Google Analytics, Google Tag Manager, Facebook Pixel, Mailchimp osv.
  • 4 ugers gratis support

Med denne køreplan for at få udarbejdet en ny opdateret hjemmeside , vil du være godt klædt på til at vise hvad du kan tilbyde dine kunder samt at få flere besøgende på hjemmesiden. Det er jo helt overordnet formålet med at lave en ny hjemmeside.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Helle er klar til at hjælpe

Kontakt (CTA)

Send en uforpligtende besked og lad os sammen finde ud af hvad vi kan hjælpe dig med.

Jeg sidder også klar ved telefonen på 43 71 25 25.

Helle Hviid
Kundechef hos I&D

Vi sender også et nyhedsbrev

Få vores blogindlæg sendt direkte til din indbakke. Så går du ikke glip af gode råd og seneste nyt om hvad vi går og laver. Du vil modtage en samlet mail per måned og vi lover at vi ikke sender dig spam. 🤞