Branding af en kommune – fra bunden opefter

Udgivet d. 19. oktober 2015

Det har næppe undsluppet de flestes opmærksomhed, at vi lever i en globaliseret tidsalder. De lokale handelsstandsforeninger er udfordret af den globale nethandel, hvor tøj, film og musik handles i stor stil fra udenlandske webshops. Og der er større fokus på udlandsrejser med billetter bestilt gennem multinationale rejseselskaber frem for at gå på opdagelse i det danske land.

Det skyldes ikke nødvendigvis, at Danmark bare ikke har noget at byde på, hverken på shopping- eller oplevelses-området. Ejheller at man skal tage til de danske storbyer for at få et godt tilbud eller en på opleveren.

Forsiden af Jyllands-Posten i dag (4. marts 2014)

Der sker en masse i kommunerne og bymidterne har masser af spændende forretninger med varer, som man ikke finder i de store centre eller i online-butikkerne. De drukner simpelthen bare i informationsstrømmen, fordi mange af dem desværre stadig sidder fast i en meget traditionel – tør man sige gammeldags? – måde at formidle deres information på.

Jo flere, der flokkes til de store alternativer, jo mere står kommunerne over for at miste deres identitet og borgerloyalitet mod de lokale tilbud, både på handel- og kulturområdet. Og det bliver til en ond spiral, hvor lokale butikker enten må “play it safe” med hensyn til deres sortiment, eller simpelthen se sig udkonkurreret og dreje nøglen om.

Branding af en kommune

Det synes vi er synd. Derfor har vi valgt at være med til at samle erhverv, detailhandel, turisme og kultur i Høje-Taastrup Kommune.

Jeg Elsker Høje-Taastrup identitetskampagne på Facebook

Hver kommune har noget at byde på, som de andre ikke har. De mangler bare at komme ud med det hvor det bliver set. De mangler også en bedre dialog med borgerne, både lokale og rundt omkring i landet, om hvad der ønskes – hvis der er noget, der “mangler” i kommunen, om det så er et par bukser i den rigtige størrelse eller et event, man ville ønske fandtes.

Mange venter, desværre ofte forgæves, på at kommunerne selv kommer med en platform hvor man kan samles under en fælles identitet.

I Høje-Taastrup har vi valgt at gå en anden vej. Vi er aktivt involveret i at brande vores kommune fra bunden opefter. Høje-Taastrup Turistforening har sammen med repræsentanter fra Taastrup ByMidte og Identitet & Design så småt lanceret en identitetskampagne, der skal styrke de lokale forhold – blandt andet ved at inddrage de sociale medier (se deres Facebook– og Instagram-sider).

Således kan vi være med til at styrke lokale aktiviteter ved at promovere dem online og vi kan indgå i direkte dialog med både herboende og omkringboende borgere om hvad de synes. På handelsområdet har vi et aktivt samarbejde med Erhvervsrådet i Høje-Taastrup, så vi kan styrke den lokale handel, og på kulturområdet fortsætter vores samarbejde med Kulturelt Samråd, som vi blandt andet har lavet den interaktive SkulpturGuide for.

Ved at gå sammen om at styrke en hel kommunes identitet, så styrker vi også dermed loyaliteten for de herboende borgere og skaber opmærksomhed om hvad der foregår for folk udenfor kommunen. I stedet for at prøve at konkurrere med online-giganterne og storbyernes tilbud ved at homogenisere os, så adskiller vi os i stedet ved at fremvise en stærk, samlet identitet. En identitet, der viser, at her kan du få ting, du ikke kan få andre steder. Det er kommunebranding på højt plan.

0 0 stem
Bedømmelse
Følg
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Book et uforpligtende møde!

Send en besked til os og hør hvad vi kan hjælpe dig med.

Overvejer du at få et nyt logo eller en ny virksomhedsprofil, så lad os finde en løsning der afspejler lige netop din virksomhed.

Måske skal din hjemmeside have et grafisk løft eller måske vil du gerne være mere synlig på Google.

Leder du efter en virksomhed, der kan udarbejde en webshop eller måske en kreativ app-løsning, så lad os tage en snak over en kop kaffe én af de nærmeste dage.