Plenti og den dårlige nyhed

Mobilselskabet Plenti, der ellers kunne prale af nogle rimelig unikke fordele for danske mobilkunder (bl.a. adgang til Tivoli og abonnement på Berlingske), drejer nøglen om og bliver nu til TELMORE. Det skete den 14. februar 2018.

Alle tre selskaber ejes af TDC, så der er i grunden mere tale om en omrokering end en decideret lukning.

Men det har ikke forhindret utilfredse kunder i at tage til kommentarfeltet på Plentis Facebook-side.

Her bliver de mødt med et ret upersonligt svar, der gentages flere gange, om at "ikke nok kunder brugte de tjenester, så de erstattes nu med TELMOREs udvalg af fordele", som det påstås, at "flere har efterspurgt".

Plenti var forinden blevet ramt af et nedbrud af uspecificeret karakter, hvilket kun øgede forvirring, da det så ud som om, de prøvede at slippe for at besvare flere spørgsmål.*

Indlægget er opdateret for at få kronologien korrekt. Indlægget om, at Plenti ikke kunne lave nye opslag, kom faktisk inden de skrev nyheden om at blive sammenlagt med Telmore. Det røg forbi os. Tak for rettelsen, Ulrich!

Det kan diskuteres, om situationen kan beskrives som en reel shitstorm. Tonen har hidtil været forholdsvis høflig hos de utilfredse kunder, og modsat ret robotagtig hos Plenti.

Men det er tydeligt, at Plenti ikke har læst håndbogen om hvordan man håndterer sådan en situation. I stedet for at gå i reel dialog med deres kunder, vælger de blot at gentage den samme copy-paste påstand om, at fordelene ved deres produkt alligevel ikke blev brugt (uden at give belæg for den påstand).

Krisehåndtering på sociale medier er heldigvis noget, de færreste har brug for at udøve i praksis. Men når det endelig sker, så bør man være forberedt.

Datatilsynet gør det lidt nemmere at få styr på databeskyttelsesloven

Den nye databeskyttelseslov -- eller databeskyttelsesforordningen, som den korrekt hedder -- træder i kraft i marts 2018. Det betyder, at der nu skal indgås en decideret aftale (såkaldt databehandleraftale) mellem en virksomhed og en tredjepartleverandør, der behandler personers private oplysninger.

Datatilsynet har lavet nogle skabeloner (med tilhørende vejledninger) til disse aftaler.

De har også den fordel, at de gør det nemmere for din virksomhed at få overblik over hvad der kræves.

Dette er specielt vigtigt for danske webshops, som jo nødvendigvis anvender tredjepartsleverandører for f.eks. at modtage online-betaling.

God aftale

Indlæser kommentarer...