I denne ugentlige serie kigger vi tilbage på hvad der skete den foregående uge: Historier fra omverdenen, vi bed fast i.

I denne første omgang handler det om Chrome's nye reklamefilter og hvad der sker når man som politiker starter sit eget sociale medie.

Chrome siger farvel til reklamer

Google sidder på over halvdelen af markedet med deres browser Chrome. Googles største indtjening kommer fra reklamer.

Derfor lyder det måske umiddelbart lidt mærkværdigt, at de ville vælge at indbygge et reklamefilter i deres browser. Men faktum er, at mange i forvejen har såkaldte "adblockers" installeret for at slippe for reklamer.

Når folk har adblockers gående, blokerer de også for AdWords-reklamer. Og det vil Google gerne sætte en stopper for, fordi AdWords er jo der hvor Google tjener deres penge.

Derfor stopper Chromes nye reklamefilter ikke for alle reklamer -- kun de "irriterende". Hvad der defineres som "irriterende" er f.eks. Flash-bannere, animerede gif-bannere, eller reklamer, der følger med når man scroller ned ad en side.

Det er alligevel et stort skridt, for mange danske virksomheder reklamerer stadig med banner-annoncer. Det betyder, at der skal noget nytænkning til ift. hvordan man reklamerer på nettet i fremtiden.

AdWords

Britisk politiker starter eget sociale medie

Den britiske politiker Matt Hancock har lanceret sin egen app, som i virkeligheden er et socialt medie.

Fra app'en kan man finde venner og skrive til hinanden, ligesom man kan på andre sociale medier. Men det er selvfølgelig også en måde for hr. Hancock at komme ind i folks bevidsthed på, da han kan bruge app'en til at debattere direkte med sin vælgerkreds.

Det har dog ikke været gnidningsfrit for Hancock, der er "digital minister" for den britiske regering.

Når man installerer app'en, har den en bekymrende liste over tilladelser, den gerne vil have fra brugeren, inkl. ens kontakter og GPS.

Den har også haft nogle børneskavanker, der har resulteret i nogle rimelig morsomme fejlbeskeder:

Indlæser kommentarer...