Du har din virksomhed. Du har din hjemmeside. Du har endda dine social medie profiler oppe at køre. Hvorfor ligger du så ikke nummer ét på Google?

Der er meget, du selv kan gøre for at forbedre din søgeplacering. Så inden du fyrer overskuddet af på SEO-konsulenter, kan du lige tjekke vores 7 gode råd:

1. Hav en hjemmeside, der er let at redigere

Det virker som det mest basale i verden, men mange har faktisk ikke en hjemmeside, de selv kan opdatere. Enten har de aldrig fået undervisning i hvordan, eller også har de slet ikke adgang til hjemmesidens administration.

For at forbedre din synlighed, er det vigtigt at kunne være hands-on når det kræves. Gør dig selv den tjeneste at lære de mest basale funktioner i din hjemmesides administration: hvordan du vedligeholder sider og blogs, hvordan du uploader og tilpasser billeder, og hvordan du opdaterer forsiden.

2. Hav vedvarende indhold på din hjemmeside

Det kan ikke siges tydeligt nok: der er ikke nogen smutvej eller hurtig løsning, når det handler om SEO. Det kræver arbejde og vedholdenhed.

Kilden til at gøre Google interesseret i din hjemmeside er ved at have godt indhold - og helst indhold, der opdateres løbende. Hvis du har en blog, så husk at skrive et indlæg mindst en gang om ugen. Hvis du har en webshop, så husk at opdatere varesortimentet med nye produkter og varianter.

Hvis du savner inspiration til hvad du skal skrive hver uge, så hold øje med dine sociale medier. Du kan evt. også sætte en Google Alert op og få den til at give dig et praj, når der skrives om noget, du er interesseret i, som du så kan kommentere på med et blogindlæg.

Bliv øverst på Google

3. Brug rigtig typografi

Hvis der er noget, Google hader, så er det ukorrekt html-skik. Basalt set handler det om at bruge de foruddefinerede typografier - primært overskrifter og brødtekst - rigtigt.

Hver side skal starte med en tydelig hoved-overskrift (en såkaldt H1'er). En H1'er må kun optræde én gang og skal sidde øverst i teksten. Efterfølgende underoverskrifter skal være H2'ere, H3'ere, osv.

4. Skriv levende og fastholdende

Google holder også øje med hvor længe, folk bliver på din side. Sørg for, at den vigtigste information står først - og at du ikke skriver for meget. Uoverskuelige mængder tekst er afskrækkende.

Fasthold dine besøgendes interesse ved at linke til mere information andre steder på din side. Du må aldrig lede dine besøgende i en "blindgyde".

5. Lug ud i døde links

Det betaler sig at holde rent hus, også når det drejer sig om din hjemmeside. Googles robotter bliver mere end bare småirriterede, hvis de finder en masse døde links på din side.

Brug et værktøj som Screaming Frog SEO Spider eller Googles eget Search Console til at undersøge, om din hjemmeside har nogle døde links gemt i krogene.

6. Find ud af hvad folk kan lide

SEO er en del af din markedsføring. Det handler om at være synlig, og give folk hvad de vil have. Brug analyseværktøjer som f.eks. Google Analytics for at se, hvad der er mest populært på din side.

Hvor lander folk, når de søger på din side? I vores tilfælde så vi, at vi fik meget mere trafik på vores hjemmeside efter vi begyndte at skrive blogs om vidensdeling. Derfor gjorde vi det til en prioritet at styrke vores blog.

Hvor falder de fra? Som sagt skal du forhindre folk i at støde på en "blindgyde". Hvis de forlader din side, så find ud af hvor og hvorfor, og ikke mindst hvordan du kan forhindre det i fremtiden.

Undgå blindgyder

7. Plej dit netværk

Hvis der er noget, Google elsker, så er det når en side er værdifuld for andre. En af de måder, den måler din værdifuldhed, er ved at se hvor mange andre sider på nettet, der linker til dig - og om du selv er god til at linke til andre.

At få andre folk til at skrive om dig og linke til dig er en af de bedste ting, der kan ske for din hjemmesides synlighed. Samtidig skal du også være god til at returnere tjenesten og linke til andre. Denne frem-og-tilbage linkkultur er noget af det, Google vægter allerhøjest.

Et lille trick: Det tæller også hvis du linker til din side fra dine social-medie-profiler - og endnu bedre hvis andre også gør det. Hvis du bruger dine sociale medier rigtigt og plejer dit netværk, får du en uvurderlig fordel.

Et sidste råd: Få hjælp til selvhjælp

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det tager tid at lære - og det tager endnu længere tid før du kan mærke nogen forskel. Det handler om at være vedholdende og ikke give op.

Vi kan give dig værktøjerne til at styrke din synlighed ved at lære dig, hvordan du administrerer din hjemmeside og bruger dine sociale medier effektivt. Kontakt os og hør mere om hvordan vi kan hjælpe dig i gang.

Det er fristende bare at betale sig fra det og få andre til at gøre det for sig. Men hvis du virkelig selv vil være i førersædet, så er der intet, der slår tilfredsheden ved at kunne tage kontrol over din egen online synlighed.

Indlæser kommentarer...