Når en kunde beder os om grafisk rådgivning - om det er til en hjemmeside eller en tryksag - så er der uundgåeligt ét spørgsmål, der bliver luftet meget tidligt i processen: "Hvordan vil du have, det skal se ud?"

Vi gør rigtig meget for at spørge og lytte os ind til kundens ønsker. Men det kan være svært at sætte ord på.

Så det er nogle gange lettere at kunne vise noget konkret frem; noget, der viser, hvilken retning, vi skal gå i. Her viser vi dig et par steder, du kan finde noget gratis inspiration.

Der er tre grundelementer, der altid skal være på plads, når man arbejder med grafisk design:

  1. Farver
  2. Typografi
  3. Billedstil / illustrationer

Til sammen er de grundstenen i din stil-og-tone værktøjskasse.

Farver

Et farveskema bestående af behagelige farver, der komplementerer hinanden, er vigtige for et professionelt udtryk. For mange farver er forvirrende, og hvis farverne ikke passer sammen, skaber det ubevidst uro når man ser på designet.

Typisk udvælger man tre-fire farver, der er gennemgående i et design.

Du har måske allerede en idé om hvilke farver, du godt kan lide. Det kan være så simpelt som at starte fra en grundfarve - f.eks. "grøn" - og så prøve at præcisere det yderligere.

  • Er det en lys eller mørk grøn?
  • Er den græs-grøn, eller mere lime-farvet?
  • Er den mat og afdæmpet, eller er der fuld knald på?

Find inspiration online

Pinterest er et godt sted at finde inspiration til gode farvekombinationer.

Søg på f.eks. "color palette" og straks kommer der farveskemaer frem i hundredvis. Det er selvfølgelig lidt hulter til bulter, men du kan begynde at tilføje søgeord som "green" og "blue" til søgeordet, og det filtrerer en smule i udvalget.

Gem en håndfuld billeder, du finder på Pinterest, på dit skrivebord, og tag det med til stil-og-tone mødet.

Lav din egen

Paletton.com kan du vælge en grundfarve ud fra et farvehjul og systemet vil selv komme med forslag til komplimentære farver.

Farvesammensætning på Paletton.com

Når du har fundet en sammensætning, du godt kan lide, kan du klikke "Share palette" øverst til højre. Dette genererer en unik kode, som du kan sende på en mail eller dele på anden vis.

Typografi

Ligesom farver, så er kombinationen af skrifttyper også noget, der skaber et professionelt udtryk.

Typisk vælger man to forskellige skrifttyper til et projekt: En skrifttype til STORE TEKSTER (f.eks. overskrifter), og en skrifttype til brødteksten.

Eksempel på typografier

Et af vores favoritsteder at finde skrifttyper er på Google Fonts. De har et stort udvalg af skrifttyper, der er gratis at bruge, og virker til både web og tryksager.

Man kan let filtrere efter hvilke typer skrifttyper, man er ude efter (med/uden fødder, håndskrevne, digitalt-udseende, osv.), samt hvorvidt de ser godt ud i en overskrift eller som brødtekst.

Vælg enten "Sentence" (overskrift) eller "Paragraph" (brødtekst) fra fanerne over eksemplerne.

Når man har fundet nogle skrifter, man godt kan lide, kan man tilføje dem til en "Collection". Denne Collection kan deles med link-ikonet (Link) øverst til højre. Dette genererer et unikt link, som man kan sende på mail m.v.

Billeder

Billedmateriale er det første, man lægger mærke til, når man ser en tryksag eller kommer ind på en hjemmeside.

Vi ser desværre ofte, at folk har "fundet billeder på Google" uden at være klar over, at det er et minefelt af copyright med potentielle bødeforlæg.

Det er fint nok at tage billeder fra en Google Images-søgning med til et møde som inspiration. Men du skal ikke forvente, at du kan bruge billederne uden at skulle betale for dem.

Du kan dog bede Google om at filtrere billeder fra, der er copyright på:

Sådan finder du gratis billeder på Google

Det reducerer naturligvis drastisk det antal billeder, der kommer tilbage - og ofte også kvaliteten på billederne.

Og husk, at det er kun de billeder, du ser på oversigten, der er gratis! Når du klikker på et billede for at se nærmere, vil Google vise et udvalg af "lignende billeder". Disse billeder er ikke gratis at bruge!

Der findes dog også tjenester som Pixabay og Pexels, som har billeder i meget høj kvalitet, der er helt gratis at bruge til tryk og web.

Afslutning

Det handler om at finde frem til den stil og tone, som din virksomhed føler sig godt tilpas med. Derfor håber vi, du kan bruge disse tips til hvordan du finder noget god inspiration til dit visuelle design.

Det er altid godt at have noget konkret med til et design-møde. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at du skal have styr på alt dette på forhånd inden du tager til møde. Det er naturligvis helt legitimt at komme ind og spørge, "Hvad synes I?"

Vi laver jo det her til daglig.

Indlæser kommentarer...