Vi går meget op i de sociale medier her hos Identitet & Design. Når vi holder foredrag om sociale medier, så gør vi meget ud af at påpege forskellen på de store "omni-medier" og de mindre, specialiserede sociale medier.

Med "omni-medier" forstås de store giganter, som Facebook, Twitter og Google+ - og tildels også LinkedIn, som har hugget en fin, professionel niche ud for sig selv.

Med de "mindre" sociale medier forstås de tjenester, der har specialiseret sig i én ting, som de er gode til -- og typisk bedre til end de store medier.  For eksempel har Facebook en fin video-uploader/afspiller indbygget, men de fleste foretrækker alligevel at uploade deres videoer til YouTube og dele dem videre på Facebook.

Det kan dog hurtigt blive uoverskueligt at holde styr på de mange medier, specielt hvis man aktivt prøver at engagere sig i de små medier, der ofte har helt anderledes kultur og kotumer end Facebook.

Heldigvis forholder det sig sådan, at mens de store omni-medier slås om hvem, der bliver den største, så har de mindre medier indset, at det største publikum findes andetsteds -- og har derfor indbygget integration med de store medier.  Dermed kan du, som bruger, både engagere dig på de små medier, men også nå ud til et større publikum på Facebook, Twitter og Google+.

Det kræver blot to ting: For det første bør man have en klar plan for, hvad man bruger de forskellige sociale medier til og hvordan de skal interagere med hinanden.  Publikum er anderledes og opfører sig anderledes på forskellige sociale medier.  Ind til for nylig var hashtags noget helt fremmed for Facebook og bedst kendt fra Twitter og Instagram, men nu er de blevet indført -- til stor glæde for nogle og forvirring for andre.  Landskabet ændrer sig hele tiden og man skal være villig til at følge med.

Men det hjælper at sætte tingene i system -- også så man kan holde styr på hvilke medier, der opdaterer hvilke.

Se for eksempel hvordan vi har organiseret vores social medie univers (klik for større version):

Organisation af vores social medie univers

Vil du også have styr på dit social medie univers?

Vi kan hjælpe dig med både at komme i gang med de første spadestik, eller med et helt kursus, hvor vi sammen lægger en strategi for hvordan du bruger sociale medier optimalt. 

Indlæser kommentarer...