Der findes noget i USA, der hedder “The Content Marketing Institute.” Det er simpelthen et konsortium, der fremmer indholdsbaseret markedsføring og uddanner folk i at skabe historier i deres markedsføring. Deres chef-strateg, Robert Rose, gav i 2012 en præsentation om hvad content marketing kan gøre for virksomheder, der bare tør give det en chance.

Her er blandt andet to slides fra den præsentation, som giver et godt billede på, at content marketing ikke blot er “sludder for en sladder.” Det kan rent faktisk omsættes til business.

Modellen er i virkeligheden simpelt forklaret: Giv folk en historie, der hjælper dem på vej; skab dermed troværdighed omkring din forretning; så vil de tænke på dig frem for din konkurrent næste gang, de er interesserede i dine tjenester.

Det skaber ikke et øjeblikkeligt salg. Men det bygger en troværdighedskurve op, som er meget mere værd end konstant at skulle poste penge i den ene envejs-kampagne efter den anden. Det er hvad ovenstående graf viser.

Men det er også vigtigt at forstå, at content marketing ikke er en erstatning for den traditionelle markedsføring. De skal fungere i samspil med hinanden. Og det er ikke nødvendigvis noget, der partout skal foregå digitalt.

Det er ikke noget “nyt og spændende.” Det er “bare” en holdningsændring i forhold til hvordan virksomheder traditionelt tænker markedsføring.

Indlæser kommentarer...