Det er ikke nogen hemmelighed, at de danske detailhandlere føler sig presset af internethandel. I disse dage er det let at få oprettet en webshop og klare sin handel uden at have butik med husleje eller for den sags skyld ansatte at bekymre sig om.

Med det selvfølgelig ikke sagt, at detailhandlen har mistet sin relevans. At gå ind i en butik og føle på en vare, i stedet for blot at få den tilsendt, er stadig en oplevelse. Og når vi snakker oplevelser, så har de fysiske butikker jo også meget mere at byde på end blot varer.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at over halvdelen af alle danske handler i dag foregår on-line. Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fortalte til et vækstarrangement i Høje Taastrup Kommune den 6/2, at enhver detailhandel, der ikke har en webshop, kan lige så godt dreje nøglen om.

Det er ikke fordi danskerne er blevet dovne eller nærige. Det har selvfølgelig noget at gøre med at spare penge og bekvemmeligheden ved at kunne shoppe hjemmefra i pyjamasen. Men mange vælger også at tage tøj på, efter de har checket nettet, og gå ned i butikken for at købe varen.

Webshops bruges nemlig ikke kun til at købe ind med. De bruges også til at sammenligne priser og finde den bedste handel med. Og det er ikke kun på computeren, der handles -- halvdelen af besøg på webshops i Danmark kommer fra mobiltelefoner og tablets!

Der er selvfølgelig mange, der vil sige, at ikke alle butikker har råd til en webshop. En nyåbnet butik behøver ikke nødvendigvis at åbne en webshop med det samme, men hvis deres varekatalog ikke i det mindste er synlige on-line, så vil det næsten uundgåeligt gå galt. Se blot hvordan det gik med den danske julehandel i 2012!

NETS, som er det danske firma, der holder styr på den danske internethandel og varetager kreditkortbetaling i danske webshops, har en fin oversigt over hvad mulighederne er for on-line betaling. Vores hjemmeside-system, I&D CMS, har et webshop-system, der gør det let at oprette og kategorisere varer - og hvor du tilmed kan oprette specielle "kun on-line" tilbud eller rabatter.

Derfor: Det kan godt være, at en webshop lyder som en stor investering. Men det er faktisk omvendt. Der er ingen grund til at nøle, hvis man er butiksejer eller i handelsbranchen og ikke har en netbutik.

Indlæser kommentarer...