I ved måske allerede, at de opdateringer, I ser i jeres Facebook-nyhedsstrøm, ikke er allejeres venners opdateringer. Facebook har en bagvedliggende algoritme, der tynder ud i de mange updates og kun viser dem frem, som den selv mener, I vil være interesserede i.

Det gør den på baggrund af en lang række faktorer, og disse faktorer er bestemt ikke uvigtige, hvis jeres virksomhed har en Facebook-side og gerne vil sørge for at blive på radaren hos dem, der følger med hos jer.

Så hvad kigger Facebook på, når den skal udvælge indlæg? Den kigger på hvor mange, der har interageret med updaten i forvejen (hvor mange, der har liket den, fulgt linket, kommenteret på den, osv.); hvor meget du før i tiden har interageret med afsenderen (er det nogen, du kommenterer/liker på ofte?) og, sidst men ikke mindst, hvor ofte afsenderen affyrer sine opdateringer. Jo længere, der går mellem opdateringer, jo mere forsvinder man i mængden — men omvendt, hvis man begynder at gå grassat og opdatere hvert femte minut, så bliver man også straffet for dét.

Facebook kigger nemlig på relevansen af det indhold, du skriver, og der er ikke nogle måder at snyde den på. Det handler om at skrive godt indhold — hverken mindre eller mere.

Men denne artikel fra SocialMediaToday har alligevel 8 gode råd til hvordan du skriver en god Facebook-opdatering, der har større sandsynlighed for at blive set (og blive velset):

  1. Sørg for, at der er god balance i dit indhold. Hvis du kun fyrer salgsgas af, så giver du ikke dine følgere grund til at interagere. 80% af hvad du skriver bør være sjovt og interessant; kun 20% bør være decideret salgsrettet.
  2. Vær kvalitetsbevidst. Er det noget, dine følgere er interesserede i, eller lukker du bare varm luft ud?
  3. Brug billeder. Den giver efterhånden lidt sig selv, den her. ;)
  4. Brug korte links, der er lette at dele videre.
  5. Sørg for, at der er en opfordring i teksten. Noget i retningen af “klik her,” eller “del denne videre.” Men giv også dine følgere en grund til det.
  6. Brug #hashtags og husk at @tagge folk. Virksomheds-pages på Facebook må ikke tagge privatpersoner, men de må godt tagge andre virksomheder (dvs. andre pages). #Hashtags er endnu ikke så udbredt på Facebook, men det skader ikke at have et med, hvis du bidrager til et emne, der bliver diskuteret meget.
  7. Lad være med at skrive for meget. Hvis du kan holde dig til Twitter-længde, så gør det (dvs. 140 tegn eller derunder).
  8. Husk at analysere din data. Det kan du fra din Facebook-sides kontrolpanel. Den fortæller dig hvilke af dine indlæg, der har fået den bedste reaktion … og hvilke, der ikke har.

Specielt Facebook er en svær størrelse at have med at gøre, selv om man skulle tro, det var omvendt. Der er nemlig mange om buddet på Facebook, og mange ender med at drukne i mængden, fordi deres indhold simpelthen ikke er godt nok.

Hvordan ser dit Facebook-indhold ud? Hvad gør I for at være interessante overfor jeres kunder?

Indlæser kommentarer...