Lige nu raser en #deletefacebook kampagne og folk -- private såvel som virksomheder -- sletter deres Facebook-profiler i protest.

Betyder det, at Facebook er dødt hvad angår markedsføring?

Facebook er ikke dødsdømt

Facebook har store problemer for tiden. Troværdigheden er i bund ovenpå Cambridge Analytica-skandalen, hvor tusindvis af menneskers personlige data endte i hænderne på et tvivlsomt analysefirma.

Det ser måske ikke godt ud når en tidligere Facebook-ansat - Brian Acton, grundlæggeren af det Facebook-ejede WhatsApp - går ud og siger, at man burde slette sin Facebook-konto. Eller at en af verdens rigeste mænd, Elon Musk, fjerner Tesla og SpaceX's sider fra Facebook.

Men det kan de tillade sig fordi de er Brian Acton og Elon Musk. Realiteten er, at Facebook stadig er en integral del af vores online dagligdag ... også selv hvis vi sletter vores Facebook-konto.

Facebook ejer både Instagram og WhatsApp. Selv hvis du fjerner dig helt fra Facebook, så er der stor chance for, at du stadig bruger en Facebook-ejet tjeneste i din dagligdag. Og selv hvis du ikke gør, så tracker de stadig din færden ude på hjemmesider, der er forbundet med Facebook.

Kort sagt, så er Facebook efterhånden så synonymt med internettet, at der skal mere end sådan en skandale for at tage det ned.

Ifølge denne artikel fra Quartz er 2,1 milliarder ud af de 3,8 milliarder mennesker, der er på internettet, på Facebook. Det er ikke iberegnet Instagram (800 millioner brugere) og WhatsApp (1,3 milliarder brugere).

Selv hvis alle disse brugere forlod Facebook (og det gør de ikke), så ville et firma i den størrelsesorden stadig kunne overleve længe nok til at vende skuden inden de måtte lukke dørene.

Facebook-rødder

Hvad kan vi lære af skandalen?

Til gengæld er dette en oplagt mulighed for virksomheder til at tage et ærligt kig på hvordan de bruger den viden, de sidder inde med.

De fleste virksomheder bruger bare Facebooks værktøjer til at sende opdateringer ud -- og nogle af dem betaler vi for. Når vi sidder med analyseværktøjet og bestemmer målgruppen for vores næste annonce, så tænker vi nok ikke på, at det i virkeligheden er folks personlige data, vi har fingrene nede i.

Jovist har folk frivilligt givet den information til Facebook. Men det er værd at respektere.

Specielt hvis din virksomhed anvender Facebook data til andet end bare at annoncere med. Hvis du f.eks. har login på din hjemmeside via Facebook, så tag et ekstra kig på jeres sikkerhedsprotokoller.

Når folk logger ind med deres Facebook-konto, så giver de jer faktisk deres navn og email. Hvad gør I for at forhindre et eventuelt læk? Er I sikret mod hacking?

Mens Facebook-ejeren Mark Zuckerberg har travlt med at undskylde for et sikkerhedshul, som de udmærket vidste var der men ikke reagerede på, så har vi også et ansvar for at gøre hvad vi kan for at bruge den tilgængelige data ansvarligt. Det er trods alt folks liv, vi har med at gøre.

Indlæser kommentarer...