Hashtags, eller “havelågen” som vi kalder den for sjov her i firmaet, er hurtigt kommet ind på danskernes radar i takt med at Twitter- og Instagram-populariteten er steget.

Men hvad er reglerne for at bruge hashtags? Og er der overhovedet nogle regler?

Hashtags er unikke, eftersom de ikke er blevet udviklet af en enkelt tjeneste eller firma. Det er brugerne selv, der har opstillet “reglerne” for at bruge hashtags. Og det betyder selvfølgelig, at reglerne er rimelig gummiagtige.

Her er fire gode tips til hvordan du bruger hashtags effektivt på Twitter, Instagram, Pinterest og hvor de ellers bruges, løst oversat fra denne artikel:

  1. Brug relevante hashtags. Hvis du hashtagger dit firma, så skal du næsten være i #CocaCola eller #Nissan størrelsen før det giver mening. Husk, hashtags fungerer som søgeord - og hvem søger på dit firma på sociale medier? Brug emneord i stedet!
  2. Hashtags er ikke kun emneord. De kan også bruges som en morsom sidebemærkning, eller som at kommentere på din tweet/post fra en tredje-person. F.eks. “Jeg elsker at gå tur i skoven. #NaturenErForVild”
  3. Brug gerne flere hashtags i din post. Faktisk er vi lidt uenige med den originale forfatter i, at det er ligemeget hvor mange hashtags, du bruger. For mange får din tweet/post til at ligne kodesprog. Men brug gerne flere end ét. Hvis du bruger mange, så få dem klemt ind i selve tweeten/posten. F.eks. “Denne #tweet handler om #hashtags i #markedsføring og #dkmedier.”
  4. Bevar relevansen. Lad være med at fylde på med hashtags, der ikke har noget med din tweet/post at gøre. Det gælder specielt for jer Instagram-brugere. ;)

Vil du have flere tips til brug af dine sociale medier? Vi holder foredrag og giver 1-1 vejledning i sociale medier. Kontakt os og få et skræddersyet tilbud på hvordan du bliver social-medie-haj.

Indlæser kommentarer...