Der har for nylig været skrevet meget om "like-hunting" på Facebook, hvor konkurrence-klubber snyder med Facebook-konkurrencer. Men faktisk er reglerne for hvornår du må lave konkurrencer på Facebook ret indviklede, både på grund af Facebooks egne regler, men også på grund af vores egen lovgivning om konkurrencer på det digitale område.

I lang tid har det været sådan, at du reelt set ikke måtte oprette en konkurrence på Facebook. Du måtte gerne informere folk om, at du havde en konkurrence kørende og linke til den fra din Facebook-side. Men selve konkurrencen måtte ikke være Facebook-betinget; dvs. der måtte ikke være regler om, at folk skulle trykke "synes godt om" på et indlæg eller "dele" indlægget videre for at deltage.

I praksis betød det, at alle Facebook-konkurrencer skulle afvikles på virksomhedernes egne hjemmesider eller gennem de såkaldte "Facebook-apps" for at være lovlige. Det forhindrede dog ikke mange virksomheder i at lave konkurrencer alligevel, men disse konkurrencer var teknisk set på kant med loven.

Nye regler

Nye regler fra Facebook om konkurrencer

Den 27. august 2013 annoncerede Facebook imidlertid, at de havde ændret betingelserne for konkurrencer på firmasider. Nu må man gerne lave konkurrencer, der kræver, at brugeren trykker "synes godt om" på et link.

Det stemmer dog fortsat ikke overens med den danske lovgivning om on-line konkurrencer, som fortsat fastslår, at virksomheder skal indhente brugernes samtykke for konkurrencen, og at dette samtykke "kan ikke indhentes via det sociale medies standardvilkår." Reglerne mod Facebook-konkurrencer gælder "når den erhvervsdrivende selv retter henvendelse til en bruger af et socialt medie, og når den erhvervsdrivende præmierer eller på anden måde belønner eller opfordrer brugerne af et socialt medie til at sprede meddelelser fra den erhvervsdrivende til andre brugere."

Men det er som sagt ikke så nemt at finde rundt i lovteksten, så de fleste virksomheder har valgt at tage Facebooks ord som lov:

Cykelpartner.dk prøver Facebooks nye regler an

Frygten er dog, at dette underminerer det sociale aspekt ved Facebook som et socialt medie. I stedet for at fokusere på social interaktion og feedback fra kunder, så opfordrer  Facebook nu til, at virksomheder kan tiltrække opmærksomhed gennem "like-hunting."

"Like-hunting" er, som ordet antyder, en jagt på "synes godt om"-tilkendegivelser. Bagsiden af den medalje er, at man ender med at have en stor gruppe af "fans" på ens Facebook-side, som ikke har nogen interesse i at interagere socialt -- de venter bare på, at den næste præmie-konkurrence dukker op. Vi har allerede set hvor den tendens fører hen, i form af de førnævnte konkurrence-klubber, der snyder konkurrencerne.

Hvorfor gør Facebook det så? Den nærliggende forklaring er, at Facebook i lang tid har haft problemer med at finde på en fornuftig måde at tjene penge på. Deres primære indtjeningskilde er gennem virksomheders brug af pages, promotions og andre annoncer. Ved at lempe på reglerne håber de, at flere virksomheder vil købe sig til denne mulighed for promotion. Med de nye markedsføringsregler på Facebook kommer nemlig også nye analyseværktøjer for at holde styr på ens "synes godt om"-tilkendegivelser, som man naturligvis skal betale sig til at få.

Det har allerede affødt nogle kontrære holdninger om, at Facebook vil tabe brugere til fordel for andre sociale medier, da brugere ikke er interesseret i overfladisk konkurrence-snak -- som f.eks. denne udveksling på Twitter:

Danske virksomheder laver allerede Facebook-konkurrencer efter de nye regler

Facebook er dog ikke de eneste, der kompromitterer deres sociale basis til fordel for kommercialistiske tiltag. Twitter lavede for nylig et lignende trick ved at lukke op for "sponsorerede tweets". Google+ har ikke samme problem, da de finansieres gennem Googles reklamemodel (som også finansierer 90% af al Googles indtjening).

Hvad betyder det for mig?

Konkurrencer og "like-hunting" på Facebook eller andre sociale medier er ikke noget nyt. Mange ny-startede Facebook-sider har forsøgt sig med en lille konkurrence for at få de første "synes godt om" og kommentarer ud ad busken.

Det er der heller ikke noget galt med. Men vi mener, at man skal huske at have det reelle sociale indhold med. Hvis man bare laver konkurrencer eller reklamerer for sine produkter uden at engagere sit publikum, så får man ikke brugbar feedback tilbage.

Der er med andre ord en fin balancegang at betræde som virksomhed på Facebook. Vil du vide, hvad du kan gøre for at få jeres virksomheds Facebook eller andre sociale medier til at gå op i en højere enhed? Kontakt os og hør mere om hvordan vi kan hjælpe dig med social medie rådgivning.

 

Indlæser kommentarer...