"Crowdfunding" er et fænomen, der står lige på spring til at blive alment kendt i Danmark. Derfor har vi lavet en kort introduktion til hvad det er og hvordan det kan bruges.

Hvis du går med en spændende idé eller et koncept, som du gerne vil føre ud i livet, så er første trin næsten altid at få nogle til at investere i ideen.

Hvordan fungerer det?

Med crowdfunding gør du din idé offentlig inden du har et produkt og lader slutbrugerne - dem, der skal købe dit produkt i sidste ende - investere i udviklingen.

Det gør du gennem en crowdfunding tjeneste som f.eks. Kickstarter, FundAnything, osv. P.t. findes disse tjenester kun på engelsk og den mest populære, Kickstarter, lader dig ikke oprette et projekt med mindre du er amerikansk, canadisk, britisk, australsk eller newzealandsk statsborger. Men det er i detaljerne. Rent overordnet fungerer det således:

Få en idé...

Du får en idé. Den præsenterer du via en Kickstarter eller tilsvarende, med tilhørende videoproduktion og udførlig projektbeskrivelse, samt et minimum-beløb, som du gerne vil opnå. F.eks. anslår du, at projektets udvikling vil koste $50.000 og sætter dermed det som dit mål.

Du opstiller også en række incitamenter til potentielle investorer -- f.eks. hvis folk investerer $15 eller mere, så får de både produktet og en t-shirt ... eller hvis de investerer store beløb, som $5.000 eller mere, så får de en tilsvarende stor belønning ud over selve produktet.

Folk investerer

Din crowdfunding-kampagne har en bestemt levetid, hvor dit slutbeløb skal nås forinden. Gennem sociale medier, opdateringer og alle mulige andre midler forsøger du så at sprede budskabet om dit projekt og opfordrer folk til at investere i det.

De penge, folk investerer, bliver dog ikke udbetalt til dig før kampagnens udløbsdato er nået. Hvis dit mindstebeløb ikke er opnået, så bliver alle pengene returneret til investorerne ... og så må du i virkeligheden begynde forfra. Derfor må du ikke undervurdere hvor megen energi, der skal lægges i selve kampagneopmærksomheden.

Produktet udvikles og lanceres

Hvis dit mål nås inden kampagnens udløbsdato, så er dit projekt officielt "funded". Pengene fra investorerne vil blive overført til dig og produktudviklingen kan gå i gang.

Dine investorere - eller "backers" - vil dog gerne holdes konstant informeret om projektets status, også under udviklingsprocessen. De har jo skudt penge i projektet og fortjener at få at vide, hvordan det går med deres penge. Derfor må det heller ikke undervurderes at holde dine investorere ajour med projektets status.

Hvorfor crowdfunding?

Normalt ville du tage kontakt til dit erhvervsnetværk, væksthuskonsulenter eller lignende, for at høre hvem, der kunne være interesserede i at spytte penge i dit projekt.

Dem, der spytter penge i projekterne, er traditionelt ikke de samme som slutbrugerne. De er investorere, der ser en mulighed for at få del i det økonomiske afkast, projektet i fremtiden vil generere. De er altså groft sagt ikke så interesserede i selve produktet, der kommer ud til forbrugerne, men nærmere i hvad det produkt kan indtjene.

Med sådan et udgangspunkt er det selvfølgelig utrolig vigtigt for et projekt at kunne fremvise en forretningsplan hvori der argumenteres for, at investorerne kan forvente et afkast senere nede i processen.

Det er umuligt at vide med sikkerhed, men vores egen erfaring fortæller os, at mange projekter med gode ideer bag sig har måttet lide en tidlig død -- ikke fordi ideen var dårlig, men fordi pengemændene ikke kunne overbevises.

Med crowdfunding kan du lægge magten i hænderne på de mennesker, du forventer vil købe produktet i sidste ende.

Man skal dog være omstillingsparat for at lave en succesfuld crowdfunding kampagne. Man skal være beredt på at være gennemskuelig, både under og efter kampagnen er i gang. Man skal være socialt orienteret og bruge sociale medier flittigt.

Vil du prøve crowdfunding?

Der er mange, mange andre ting at tage højde for. Men her har vi givet et overblik over hvordan crowdfunding fungerer.

Vi forudser, at mange flere vil begynde at bruge crowdfunding til at realisere deres projekter. Derfor har vi lavet en produktpakke, hvor vi hjælper dig med at sammensætte produktbeskrivelsen og planlægge kampagnen i detaljer. Vi hjælper dig også med at få styr på de sociale medier, så du kan sprede budskabet effektivt.

Har du lyst til at prøve kræfter med crowdfunding? Vi lover fuld fortrolighed om din idé ind til du er klar til at præsentere den for verden. Læs mere om vores crowdfunding-pakke her eller kontakt os på tlf. 43 71 25 25. Du kan også kontakte os via e-mail her.

Indlæser kommentarer...