Det er nu efterhånden ret normalt at se en QR-kode i dansk markedsføring. Både i avisannoncer, på plakater, på flyers og endda på folks visitkort.

Stereotypen ind til videre har dog desværre været, at "der er ingen, der scanner QR-koder." Faktum er, at der ikke findes nogen hård statistik på hvor mange, der scanner QR-koder.

Selv om QR-teknologien ejes af et japansk firma, så er det gratis at bruge - derfor er der ikke nogen, der holder styr på hvor mange QR-koder, der er i omløb.  Og det er QR-kodens ejermand selv, der har ansvar for at holde statistik over, hvor mange gange koden er blevet scannet - hvis de har lyst.

Billeder af folk, der scanner QR-koder
Sarkastisk humor fra bloggen picturesofpeoplescanningqrcodes.tumblr.com

Men hvis ingen scanner dem, hvorfor vrimler det så stadig med dem?

For det første er det ikke sandt, at ingen scanner QR-koder.  QR-koder bliver oftest brugt som genveje af folk, der ikke har tid eller lyst til f.eks. at taste en hel hjemmeside-adresse ind, eller en persons kontaktoplysninger, eller des lignende.

QR-koder er nemlig ikke bare links til hjemmesider.  De kan også indeholde ren tekst, eller et telefonnummer, eller sågar et helt visitkort (vCard) på en kontaktperson.  Men lad os holde os til hjemmesider.

Hvis du bruger QR-koder til at linke til en hjemmeside, så er det en selvfølge for brugeren, at hjemmesiden, man ender på, er beregnet til at kunne blive set på en lille skærm.  Men alt for ofte bliver man desværre mødt med dette resultat:

Taastrup ByMidte - telefon, for storTaastrup ByMidte med mobil-tema slået fra

En hjemmeside, der ikke er tilpasset mobilens størrelse, hvor man som bruger skal zoome ind og ud for at kunne læse teksten.

Selv om nutidens mobile browsere kan præcis det samme som dem, vi har på computeren, så ændrer det ikke på, at mobilskærmen naturligvis er mindre end en computerskærm.  Derfor burde Taastrup ByMidtes side se sådan ud:

Taastrup ByMidte hjemmeside - mobil
Taastrup ByMidte med mobil-tema slået til

Hvis man skal have nogen som helst succes med QR-markedsføring eller mobil markedsføring overhovedet, så skal man kunne sætte sig i brugernes sted.  Forestil dig, at du er udenfor, ser en QR-kode og beslutter dig for at scanne den.  Hvis det tog mere end 5 sekunder at indlæse siden, eller hvis du skulle zoome ind og ud for at læse teksten, hvor længe ville du så blive på siden? 5 sekunder lyder ikke af meget, men det er endda de tålmodige.  Typisk er tålmodighedsgrænsen for mobile brugere 3 sekunder eller derunder.  Hvis din hjemmeside ikke har nået at fortælle, hvad den skulle, på under 3 sekunder, så er brugeren rykket videre.

Derfor er det vigtigt at have en velfungerende mobil-side, hvis man skal bruge QR-koder!

Den anden store hæmsko for en værdifuld brug af QR-koder ligger hos brugernes usikkerheder.  Det er ikke nok bare at plante en QR-kode på et stykke papir uden at fortælle, hvordan man bruger den, eller hvad den gør.  Vi har alle hørt skrækhistorier om lumske mobilnumre, der tømmer ens bankkonto, eller skumle hjemmesider, der kan overtage din mobiltelefon og aflytte dine samtaler.  Det er en irrationel frygt, eftersom alle QR-scannere spørger først, hvad de skal gøre med den kode, de lige har scannet -- men det er ikke desto mindre en frygt, du skal til livs.

Husk derfor også at oplyse, hvad QR-koden gør.  Hvor leder den hen?  Hvad skal man med den?  Og hvordan scanner man den overhovedet?

Det er ikke svært at få succes med at bruge QR-koder i sin markedsføring.  Det kræver bare, at man er godt forberedt og at man bruger dem rigtigt.

Indlæser kommentarer...