Vi får at vide, at vi skal være på de sociale medier, skrive blogs, og holde vores kunder informeret. Og vidensdeling er den bedste måde at komme i kontakt med potentielle kunder på. Men det kan godt være svært at holde dampen gående.

Her har du fem gode råd til inspiration om hvordan du kan få inspirationen tilbage.

Du besidder uden tvivl en stor mængde viden inden for dit felt. Det gør man uundgåeligt, når man beskæftiger sig med noget til daglig.

Og vi ved, at vidensdeling fungerer. For hvis kunderne kan se, at du har en indgående viden om et emne, er det dig, de vælger, næste gang de har brug for nogen med den ekspertise.

Desværre er det også let at løbe sur i, hvis man ikke har en god plan for hvordan man formidler den viden. Men prøv at tænke kreativt og se, om følgende råd kan hjælpe dig med at få gnisten tilbage.

Få inspiration udefra

1. Få inspiration ude i verden og rapportér om det

Ingen profession står helt stille. Der sker udvikling inden for alle felter. Hvorfor ikke være på forkant og rapportere om det?

Der findes messer, konferencer, netværksmøder, foredrag, gå-hjem-møder ... Tag med til disse møder, snak med nogle mennesker, tag nogle billeder.

Mens mødet står på kan du bruge dine sociale medier til at rapportere direkte fra eventet. En sidegevinst er, at du måske møder andre til eventet, der har interesse i at netværke.

Et enkelt møde kan sagtens være inspiration til flere blogindlæg, når du kommer hjem. Fortæl hvad der satte tankerne i gang hos dig. Eller bare fortæl om hvad der blev fortalt på mødet. Selv hvis andre rapporterer om det samme, så er det din vinkel, dine kunder er interesseret i at høre.

2. Find inspiration on-line

Du er sandsynligvis ikke den eneste, der skriver om dit emne. Se dig omkring på nettet om hvad der rører sig inden for dit felt.

Specielt udenlandske blogs kan give dig god inspiration. Find en artikel eller et blogindlæg på engelsk og gengiv hovedpunkterne på dansk (selvfølgelig med link til originalartiklen).

Det giver dine kunder indtryk af, at du både er ivrig for at få ny viden og at dele det videre.

3. Planlæg dine emner på forhånd

Regelmæssighed er et vigtigt element på en blog. Hvis der går for lang tid mellem indlæggene, så mister du læsere, og dermed potentielle kunder.

Realistisk set bør du skrive mindst et blogindlæg om ugen. Hvis du har sat dig for at skrive 4 blogindlæg om måneden, så sæt dig ned i starten af måneden og find på 4 gode overskrifter.

Det er meget lettere at samle tankerne om at skrive hvis man på forhånd ved hvad man vil skrive om.

Det betyder ikke, at du ikke kan få uventet, øjeblikkelig inspiration. Du kan sagtens vente med et emne til næste måned. Det betyder bare, at arbejdsbyrden for at finde på 4 emner er blevet mindre til næste måned.

4. Prøv nye medier af

Hvis din blog har en fast læserskare, så er det dér, folk ved, de finder nyt fra dig. Men det forhindrer dig ikke i at prøve nye grænser af.

Vi har tidligere skrevet om hvordan du kommer i gang med at podcaste. Podcasts er i virkeligheden bare lydfiler, som folk kan downloade og tage med sig. En blog er et oplagt sted at udgive episoder på, annoncere emner, bede om input fra dine læsere, osv.

Hvis du stadig er ved at opbygge din læserskare, så gør det alligevel ikke noget at have flere typer indhold. Det giver god variation at blande det skriftlige medie med billeder, lyd, video, m.m.

5. Man må godt snakke om andet

Den letteste måde at køre sur i en blog er hvis man holder sig meget stringent til det samme emne. Mange gange forkaster man en idé, der ellers ville have været et godt indlæg, fordi det ikke lige passer ind i ens overordnede emne.

Men det behøver ikke at være sådan. Dit emne er måske bredere end du tror. Hvis du er revisor, så kan du sagtens blogge om mere end generel økonomi -- f.eks. forbrugerråd om at spare penge i hverdagen. Hvis du er fitnessinstruktør, så kan din blog ikke kun handle om træning og kost, men også om hvad der rører sig i sundhedsforskningen og idrættens verden generelt.

Se det bredere perspektiv og tør at være kreativ. Bredere emner betyder bredere læserskare, og dermed har du større chancer for at få nye kunder med din vidensdeling.

Et sidste råd

Hvis du kan mærke, at du er ved at løbe panden op mod en mur med din blog, så kan vi hjælpe. Det kan være, du bare har brug for et inspirations-spark eller noget rådgivning om hvordan du planlægger din vidensdeling i fremtiden. Eller også kan vi pege på en mulighed, du måske ikke har tænkt på.

Indlæser kommentarer...